Redakcja

Dbaj o kości

Dbaj o kości O kości należy dbać już od najmłodszych lat. Pamiętajmy, że na osteoporozę chorują dzisiaj osoby coraz młodsze. Choroba szczególnie zagraża kobietom, które rzadko spędzają czas w ruchu, piją duże ilości kawy i palą papierosy. Osłabienie kości dotyka dzisiaj już nie tylko kobiety po menopauzie, ale o wie młodsze.

Grupa ryzyka

Choroba rozwija się przez długie lata, same się do tego przyczyniamy. Na rozwój osteoporozy wpływa palenie papierosów, mała aktywność ruchowa, szczupła budowa ciała, ale przede wszystkim dieta uboga w wapń i witaminę D. Na zachorowanie bardziej narażone są także kobiety chore na nadczynność tarczycy oraz te z predyspozycjami genetycznymi.

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że proces odbudowy kości będzie się odbywał tylko pod warunkiem, że będą one odżywione. Składnikiem, który jest im niezbędny jest wapń. Aby ustrzec się przed osteoporozą musimy dziennie dostarczać sobie przynajmniej 1000 miligramów wapnia. Aby zaspokoić to zapotrzebowanie musimy przede wszystkim wprowadzić do swojego jadłospisu więcej nabiału. Wapń zawarty w nabiale jest łatwo przyswajalny, do tego jest go w nim wyjątkowo dużo. Taką samą ilość wapnia zawiera nabiał odtłuszczony. Osoby, które mają nietolerancję laktozy powinny zamiast mleka wybierać maślankę, jogurt lub kefir. Źródłem wapnia jest nie tylko nabiał, ale także zielone warzywa (natka pietruszki, brokuły, kapusta), soja, sardynki i szprotki (z ościami!). Wchłanianie wapnia ułatwia witamina D. Jesienią i zimą należy przyjmować suplementy diety i jeść ryby, a wiosną i latem spędzać do dwóch godzin dziennie na świeżym powietrzu – witaminę D organizm produkuje sam, ale potrzebuje do tego promieni słonecznych. Ryzyko zachorowania na osteoporozę zmniejsza także ruch. Pobudza on proces budowy tkanki kostnej, przyczynia się do spowolnienia procesu jej utraty.

Dieta uboga w wapń jest największym wrogiem naszych kości. Nie lubią także palenia papierosów, zawarty w dymie papierosowym kadm utrudnia wchłanianie wapnia.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *