Redakcja

Dieta śródziemnomorska: co warto jeść?

Dieta śródziemnomorska: co warto jeść?Dieta śródziemnomorska uważana jest za najbardziej zdrową. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że mieszkańcy krajów śródziemnomorskich zdecydowanie rzadziej niż mieszkańcy innych rejonów Europy zapadają na choroby układu krążenia. W ich codziennej diecie obecne są produkty niezwykle zdrowe. Zobaczmy co powinno gościć na naszych talerzach, jeśli chcemy długo cieszyć się zdrowiem.

Oliwa z oliwek

W krajach śródziemnomorskich inne rodzaje tłuszczu praktycznie nie są w ogóle stosowane. Oliwa z oliwek dostarcza dużych ilości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Jest również źródłem przeciwutleniaczy. To właśnie dzięki oliwie z oliwek mieszkańcy krajów basenu Morza Śródziemnego tak rzadko padają ofiarą:
- nadciśnienia tętniczego;
- miażdżycy;
- choroby niedokrwiennej serca.
Jeśli nie chcemy kupować oliwy z oliwek (ta naprawdę dobra kosztuje niemało), możemy z powodzeniem postawić na polski olej rzepakowy. Posiada on podobny skład, a tym samym jego działanie jest zbliżone do oliwy z oliwek.

Tłuste ryby morskie

Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich sięgają po ryby nawet kilka razy w tygodniu. Bez wątpienia powinniśmy docenić ten zwyczaj i zacząć jadać ryby równie często. Są one źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza omega 3). W efekcie spożywanie dużych ilości ryb sprawia, że ciśnienie tętnicze krwi utrzymywane są na prawidłowym poziomie, a krzepliwość krwi się zmniejsza. Jedzenie tłustych morskich ryb chroni więc nie tylko przed chorobą niedokrwienną serca, ale również powstaniem zatoru.

Świeże warzywa i owoce

To doskonałe źródło witamin, minerałów, pektyn, błonnika, flawonoidów. Ich spożywanie to najlepsza ochrona nie tylko przed nadciśnieniem, ale również nadwagą. Podnoszą odporność organizmu, skutecznie chroniąc nas przed rozmaitymi chorobami. Warto sięgać zwłaszcza po:
- pomidory;
- figi;
- rodzynki;
- owoce cytrusowe.
Jeśli chodzi o pomidory, warto pamiętać, że nie tracą one swoich cennych właściwości nawet po ugotowaniu.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>