Redakcja

Dlaczego zimą warto jeść kiełki?

Dlaczego zimą warto jeść kiełki?W okresie zimy naszemu organizmowi bardzo często brakuje witamin i składników mineralnych. Warto więc w tym okresie wprowadzić do jadłospisu kiełki roślin strączkowych, warzyw albo zbóż.

Kiełki pełne zdrowia

Nasiona są dla roślin magazynem białka, witamin i składników mineralnych. Możemy jeść oczywiście nasiona, jednak świeże kiełki (najlepiej wyhodowane samemu) są lepsze niż nasiona. Nagromadzone pod łupinkami składniki uaktywniają się podczas kiełkowania. Dzięki enzymom substancje odżywcze przekształcają się w składniki, które nasz organizm przyswaja o wiele łatwiej. Do tego w młodych pędach roślin witaminy i minerały występują w bardziej skoncentrowanej postaci. Kiełki zawierają duże ilości witamin B1, B6, B9, C, D, E, K i H. Są bogate w cynk, selen, mangan, sód, magnez, żelazo, potas, jod, fosfor. Zawierają także błonnik. Substancje, które są w składzie kiełków chronią przed wolnymi rodnikami, obniżają poziom cholesterolu LDL, poprawiają odporność, wzmacniają kości i zęby.

Właściwości najbardziej popularnych kiełków

Kiełki soi dostarczają białka, witamin A, C, K i z grupy B oraz pierwiastków mineralnych:potasu, magnezu, fosforu i żelaza. Łagodzą objawy związane z menopauzą, korzystnie wpływają na układ nerwowy, regulują ciśnienie krwi. Bogatym źródłem witamin A, C, D oraz z grupy B są kiełki rzeżuchy. W składzie tych kiełków są także sole mineralne i olejki eteryczne. Kiełki rzeżuchy korzystnie wpływają na pracę układu moczowego, pobudzają przemianę materii. Pracę tarczycy regulują kiełki owsa, są zalecane przy problemach z zajściem w ciążę. W ich składzie są witaminy A, B, C i E, cynk, wapń, jod, fluor, miedź, żelazo, fosfor. W składzie kiełków lucerny znajdziemy białka, witaminę E i C, oraz sole mineralne: cynk, magnez, selen. Warto po nie sięgać, aby mieć mocne zęby i kości. Kiełki lucerny bardzo korzystnie wpływają także na mięśnie. Kiełki soczewicy składają się z witamin A, B, C, E, H oraz kwasów omega-3. Poprawiają pamięć, wpływają pozytywnie na kondycję włosów i skóry.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *