Redakcja

Ile powinniśmy pić?

Ile powinniśmy pić?Do sprawnego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje w ciągu dnia około 2 litry wody. Większość z nas pije jednak za mało, do tego wybiera słodzą herbatę lub inne słodzone napoje. Dlaczego powinniśmy pić wodę? Co oprócz wody i w jakiej ilości możemy pić?

Do czego potrzebna jest woda?

Jest niezbędna do trawienia i wchłaniania składników odżywczych. Do tego chłodzi ona organizm i usuwa szkodliwe produkty przemiany materii. Tylko 1 procent niedoboru wody wywołuje u nas złe samopoczucie, 4 procent – jest przyczyną rozdrażnienia, bólów głowy i senności. W przypadku, kiedy niedobór wody sięga 10 procent, możemy stracić przytomność. Nasz organizm nie potrafi magazynować wody, musimy więc nawadniać się systematycznie, a nie dopiero wtedy, kiedy poczujemy pragnienie. Do 30 procent wody pochodzi z pokarmów, pozostałe 70 procent musimy dostarczać sobie w napojach

Co i w jakiej ilości powinniśmy pić?

Nie wszystkie źródła wody są w tym samym stopniu cenne dla organizmu. Polskie Towarzystwo Dietetyków zaleca nam różne ilości różnorodnych płynów. Oto ich zalecenia:

  • czysta woda. Łatwo gasi pragnienie, z łatwością przenika też do komórek. Dziennie powinniśmy wypijać przy najmniej 4 szklanki dobrej jakości wody;
  • mleko. Możemy pić zarówno mleko zwierzęce oraz napoje roślinne. Możemy dziennie wypijać 1 szklankę, a nawet więcej. Wybieramy mleko bez dodatku cukru ze średnią lub umiarkowaną zawartością tłuszczu (zwłaszcza jeśli mamy podwyższony poziom cholesterolu);
  • kawa, herbata. Dziennie powinniśmy wypijać nie więcej niż 2 szklanki czarnej lub zielonej herbaty. Ilość wypijanej kawy ograniczmy do 2 filiżanek. Pijmy te napoje bez dodatku cukru. Wraz z kofeiną utrudnia on nawodnienie organizmu;
  • napoje mleczne fermentowane. Pijemy do 1 szklanki dziennie. Wybieramy te niesłodzone;
  • soki warzywne lub/i owocowe. Ich ilość ograniczamy do 1 szklanki dziennie. Wybierajmy świeżo wyciskane;
  • napoje słodzone, funkcjonalne oraz typu light – pijmy tylko okazjonalnie w minimalnej ilości. Zwiększają utratę płynów, a nie nawadniają.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *