Redakcja

Jak zdrowo żywić maluchy?

Jak zdrowo żywić maluchy?Już od pierwszych lat życia należy dzieci uczyć zdrowych nawyków żywieniowych. Ukształtowane w okresie od 1. do 3. roku życia nawyki żywieniowe znacznie zmniejszają ryzyko zachowania na cukrzycę w wieku dorosłym. Jak właściwie odżywiać maluchy?

Mięso, ryby i nabiał

Dieta dzieci powinna być urozmaicona. W codziennym menu nie powinno zabraknąć mięsa, ryb, mleka i jego przetworów. Dzieciom po ukończeniu pierwszego roku życia należy podawać dziennie 2 porcje mleka modyfikowanego oraz po jednej porcji: twarożku, kefiru, żółtego sera, jogurtu. Jaja można podawać 3-4 razy w tygodniu, jedna porcja to pół jajka dziennie. Ryby dziecko powinni jeść 1-2 razy w tygodniu. Dla dzieci szczególnie wartościowe są bogate w witaminę D tłuste ryby morskie.

Warzywa i owoce

Maluchom należy podawać posiłki średnio co trzy godziny. Dziennie maluch powinien więc otrzymać 5 posiłków. W każdym z nich powinny znaleźć się warzywa. Można przygotowywać z nich zupy, podawać jako przekąską, dodawać do kanapek. Dzieci powinny jeść zarówno warzywa korzeniowe, strączkowe jak i liściaste. Nie można zapomnieć także o owocach, zdecydowanie jednak w codziennym jadłospisie powinny przeważać warzywa.

Zboża

Jadłospis dzieci powinien być urozmaicony. Nie może więc w nim zabraknąć także kasz (różnych gatunków) i płatków zbożowych. W diecie maluchów nie powinni dominować tylko białe pieczywo. Dzieci powinny poznać także smak ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa.

Co jeszcze jest ważne w zdrowym odżywianiu?

W potrawach dla dzieci powinny być jak najmniej soli i cukru. Zamiast soli warto dodawać do potraw zioła. Jest to okazja do kształtowania kulinarnego smaku i gustu maluchów. Także cukier można zastąpić zdrowszymi zamiennikami: nierafinowanym cukrem trzcinowym albo miodem. Koniecznie trzeba pamiętać także o płynach. Najzdrowsza jest pozbawiona dwutlenku węgla, dodatków smakowych i cukru butelkowana woda źródlana. Dzieci mogą zaspakajać pragnienie także herbatkami lub sokami. Należy je jednak podawać rzadziej niż wodę.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *