Redakcja

Wzdęcia po lekach: czy to możliwe?

Wzdęcia po lekach: czy to możliwe?Z reguły mamy wzdęcia, kiedy zjemy coś ciężkiego. Nie zawsze jednak wina leży po stronie naszego menu. Czasem winne są także zażywane przez nas lek. Mogą one prowokować wzdęcia. Często jednak problem ten dotyka osoby, które zażywają nadmierne ilości leków, a układ pokarmowy zaczyna wytwarzać gazy, aby zaprotestować przed nadmiarem leków.

Jakie leki mogą powodować wzdęcia?

Wśród działań niepożądanych, które pewne leki mogą wywołać bardzo często wymieniane są właśnie wzdęcia. Do leków tych należą między innymi leki na nadciśnienie tętnicze, środki przeciwzapalne, leki stosowane w leczeniu depresji, cukrzycy, niektóre antybiotyki. Dlatego też bardzo ważne jest, aby przed zażyciem leku zapoznać się z dołączoną do niego ulotką informacyjną. Wtedy będziemy wiedzieć, czy są one efektem błędów żywieniowych, czy niepożądanym skutkiem przyjmowanego przez nas medykamentu. Wzdęcia wywołane przez leki mogą być bardzo uporczywe. Aby nie utrudniały nam funkcjonowania, zapytajmy lekarza, czy istnieje możliwość zamiany leku na inny. Pamiętajmy również, że w aptekach są obecnie preparaty, które pomogą uporać się ze wzdęciami. Usuwanie gazów wspomagają preparaty zawierające symetykon, ale także napar z kopru włoskiego, kwiatu nagietka i nasion lnu.

Łączenie i nadużywanie leków

Zjawisko to nazywane jest przez lekarzy polipragmazją. Można o niej mówić w przypadku osób, które zażywają preparaty zalecone przez specjalistów (czasem jest to więcej niż jeden lek) plus leki dostępne bez recepty. W efekcie dochodzi do skumulowania substancji czynnych i stosowanych w lekach wypełniaczy. Pokłosiem mogą być nie tylko wzdęcia, ale także bóle brzucha, wymioty, biegunka.

Gazy produkuje każdy z nas. Są jednak osoby, które wytwarzają ich za dużo. Wśród nich mogą znaleźć się osoby, które zażywają leki, które mogą je wywoływać. Na pewno wśród osób, które wytwarzają za dużo gazów są także i te, które zażywają leki w takiej ilości, że układ pokarmowy protestuje wytwarzając zbyt wiele gazów. Stosujmy więc leki z umiarem.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *