Redakcja

Zdrowa dieta: owoce

Zdrowa dieta: owoceSą bezcennym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika. Chronią one przed różnymi chorobami. Jednego dnia powinniśmy zjeść minimum 3 porcje owoców. Jakie warto szczególnie wybierać?

Jabłka

Zawierają w sumie niewiele witamin, głównie witaminy z grupy B i witaminę C. Zawierają jednak duże ilości błonnika oraz likopen. Zapobiegają tyciu, cukrzycy typu II i hiperglikemii.

Ciemne winogrona

Są kaloryczne, zawierają jednak dużo witamin i minerałów. Mają między innymi bardzo silny przeciwutleniacz – resweratrol, który bardzo skutecznie zapobiega miażdżycy. Do tego są one źródłem jodu, wspierają więc funkcjonowanie tarczycy.

Jeżyny

Warto je jeść przede wszystkim z uwagi na obecność w nich witamin z grupy B i magnezu. W jeżynach są także jeszcze inne witaminy: A i C. Dostarczają one także garbników i pektyn. Wzmacniają dziąsła, działają uspokajająco.

Borówki

Zawarte w nich przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko miażdżycy, choroby Alzheimera i Parkinsona. Dostarczają także witamin A i C, witaminy B9 (kwas foliowy), żelaza i błonnika.

Porzeczki

Są bardzo bogate w witaminę C, dostarczają także fitoncydów i antocyjanów. Są polecane kawoszom i palaczom, którzy bardzo często mają niedobór witaminy C. Pomagają w zwalczeniu infekcji grzybiczych i dróg moczowych.

Maliny

Zawierają duże ilości witamin z grupy B, C i E. Dostarczają także cennych minerałów: magnezu, potasu i żelaza. Są bogate w kwas foliowy i elagowy. Zawierają także salicylany – związki, których działanie zbliżone jest do kwasu acetylosalicylowego – składnika wielu preparatów przeciwbólowych, przeciwzapalnych i przeciwbólowych.

Owoce chronią przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, zapobiegają niektórym odmianom raka. Najcenniejsze, zawierające najwięcej witamin i minerałów, są uprawiane lokalnie i sezonowe. Jedna porcja to na przykład średniej wielkości jabłko, garść owoców jagodowych lub 150 mililitrów soku. Soków nie należy pić więcej, gdyż są ubogie w błonnik, a za to zawierają dużo cukru. Poza sezonem sięgajmy po owoce mrożone.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *