Co lepiej wybrać: kreatynę na masę czy gainery?

Co lepiej wybrać: kreatynę na masę czy gainery?

Medycyna Porady i informacje

Jeśli jesteś początkującym kulturystą, odżywiasz się zdrowo i dobrze bilansujesz pokarmy, nie masz niedowagi i udaje ci się pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie potrzebne mu składniki odżywcze, ani kreatyna, ani gainery na masę nie będą ci potrzebne. Dlaczego? Choćby dlatego, że przez pewien czas twój organizm dysponuje własnym, w pełni naturalnym potencjałem wzrostowym.

Już to, że zacząłeś uprawiać kulturystykę, jest dla niego wystarczającym bodźcem do rozbudowania tkanki mięśniowej. Dopiero z chwilą, w której ten wstępny potencjał wyczerpiesz lub gdy pojawią się przesłanki przemawiające za sięgnięciem po odżywki, warto, a nawet należy rozważyć suplementację kreatyną lub gainerami.

Kreatyna na masę – zalety i wady

Kreatyna jest odżywką, która sprawia, że tkanki mięśni są lepiej nawodnione i magazynują więcej glikogenu. Objawia się to spektakularnymi przyrostami w trakcie cyklu. Po jego zakończeniu efekty działania kreatyny mogą się zmniejszyć, ale niemal na pewno całkowicie nie znikną, o ile nie zaprzestaniesz treningów. Dzięki dobremu uwodnieniu i łatwemu dostępowi do energii mięśnie zyskują dobre środowisko do wzrostu i długofalowo rzeczywiście przyrosną (nie tylko wskutek „nabrania” wody”), przez co efekt działania kreatyny z krótkofalowego zmieni się w długofalowy. Kreatyna jednak nie dostarcza mięśniom ani budulca, ani energii. Suplementacja nią wymaga bardzo przemyślanego komponowania diety zarówno pod kątem składników budulcowych, jak i energetycznych.

Gainery na masę – zalety i wady

W przeciwieństwie do kreatyny, która jedynie wiąże wodę, gainery dostarczają organizmowi składników budulcowych i energetycznych – to odżywki białkowo – węglowodanowe o sporej wartości kalorycznej. Rozważ ich stosowanie, jeśli pomimo treningów twoje mięśnie nie rosną, jesteś osobą bardzo szczupłą lub wręcz masz niedowagę oraz zawsze wtedy, gdy masz podstawy sądzić, że zjadane przez ciebie pożywienie nie zawiera wystarczającej ilości protein i energii. W pozostałych przypadkach stosuj gainery bardzo ostrożnie ze względu na fakt, iż mogą one utrudnić spalanie tłuszczu, a nawet powodować jego odkładanie się w organizmie.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić: