Redakcja

Dieta DASH sposobem na długie życie

Dieta DASH została opracowana dla osób chorych na nadciśnienie. Bardzo szybko okazało się, że dieta ta nie tylko leczy, ale także uczy zdrowego sposobu odżywiania się. Nie jest cudowną dietę, pozbycie się nadwagi to tylko skutek uboczny jej stosowania. Dietę DASH mogą stosować całe rodziny i to przez całe życie.

Dieta DASH sposobem na długie życie

Najważniejsze zasady diety

Dieta DASH nie wymaga od nas żadnych wyrzeczeń. Podstawą posiłków powinny być warzywa i owoce; właściwe proporcje to 3/4 warzyw i 1/4 owoców – najlepiej takich o niskim IG. Podstawą posiłków powinny być także pełnoziarniste produkty zbożowe, niewielka ilość ryb, chudego mięsa, roślinnego tłuszczu oraz chudy nabiał. Raz w tygodniu możemy pozwolić sobie na niewielką ilość słodyczy.

Unikamy soli

Stosując dietę DASH musimy bardzo mocno ograniczyć ilość soli w posiłkach. Dzienna dopuszczalna dawka soli to płaska łyżeczka; dieta DASH dopuszcza tylko pół łyżeczki. Od soli można odzwyczaić się w miarę szybko; po dwóch, trzech dobach brak soli powinien przestać nam przeszkadzać. Ale uwaga! Stosując dietę DASH starajmy się kupować jak najmniej przetworzone produkty. W wysoko przetworzonej żywności kryje się nie tylko sól, ale także cukier i tłuszcz.

Produkty, które powinny znaleźć się diecie DASH

W diecie DASH pamiętamy o takich produktach, jak:

  • ryby i białe mięso. Zalecane są tłuste ryby morskie oraz drób (ale nie częściej jak 2- 3 razy w tygodniu. Powinny pochodzić ze sprawdzonych źródeł, aby nie zawierały metali ciężkich);
  • kasze i mąka pełnoziarnista. Są podstawą diety DASH. Produkty zbożowe pełnoziarniste powinny znaleźć się w każdym posiłku. Jedna porcja to na przykład kromka chleba;
  • warzywa. W diecie DASH są bardzo ważne. Dodajemy je do każdego posiłku, o ile to możliwe wybieramy surowe. Jedna porcja to na przykład kubek surowych warzyw.

W diecie DASH do gotowania używamy tylko tłuszczów roślinnych. Sięgamy po nie z umiarem, dzienna porcja to 2 łyżki stołowe. Używamy też dużych ilości ziół, dzięki nim niesolone potrawy będą smaczniejsze.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *