Jakie skutki niesie ze sobą niedobór biotyny i jak z nimi walczyć?

Jakie skutki niesie ze sobą niedobór biotyny i jak z nimi walczyć?

Porady i informacje

Biotyna, zwana powszechnie witaminą H lub B7 jest niezbędnym składnikiem odpowiednio zbilansowanej diety. Służy utrzymaniu prawidłowego poziomu przemiany materii, zwłaszcza w przemianach glukozy i odpowiada za zdrową kondycję skóry, włosów i paznokci. Sprawdź, jak rozpoznać objawy niedoborów biotyny i w jaki sposób ją suplementować!

Właściwości biotyny

Biotyna jest koenzymem wielu złożonych procesów. Bez niej nie jest możliwe prawidłowe katalizowanie reakcji przez enzymy, dlatego jej niedobór może wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Biotyna wpływa znacząco na kondycję i wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Odkrywa również znaczącą rolę w procesie krzepnięcia krwi. Oprócz tego witamina B7 uczestniczy w procesach tworzenia kwasów tłuszczowych oraz produkcji glukozy. Suplementacja biotyny wspomaga pracę tarczycy.

Objawy niedoboru witaminy B7

Niedobory biotyny występują głównie w konsekwencji długotrwałej antybiotykoterapii, u osób karmionych sztucznie, pacjentów z uszkodzoną śluzówką jelita oraz osób posiadających bardzo ubogą dietę. Najczęściej występującymi objawami niedoboru biotyny jest:

-przewlekła senność oraz apatia,

-nawracające zapalenie spojówek,

-rozdwajające i łamiące się paznokcie,

-wypadające, matowe, kruszące się włosy,

-zmiana zabarwienia skóry na szarobiałą oraz złuszczanie jej naskórka,

-drętwienie stóp i dłoni,

-przewlekłe bóle mięśni,

-rozdrażnienie, stany lękowe, halucynacje, stany depresyjne.

Więcej informacji na temat niedoborów biotyny znaleźć można pod tym adresem.

Źródła witaminy H

Odpowiednio zbilansowana dieta z pewnością jest w stanie w stu procentach zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę B7. Biotynę znajdziemy  bowiem w produktach pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego. Największe jej ilości znajdują się w wątrobie i nerkach, wieprzowinie, wołowinie oraz drobiu, jak również w żółtkach jaj. Na jej braki nie powinni narzekać wegetarianie, ponieważ znajdziemy ją również w produktach mlecznych: mleku, serach, jogurtach, maślankach i kefirach. Dieta wegańska również jest w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na biotynę, gdyż posiadają ją także: otręby, ciemny ryż, drożdże, nieprzetworzona mąka, olej rzepakowy i słonecznikowy. Biotynę z łatwością znajdziemy w owocach,  takich jak: banany, melony, grejpfruty, arbuzy, brzoskwinie i winogrona oraz w warzywach: kukurydzy, kalafiorze, grochu, pomidorach, szpinaku, marchwi, burakach i cebuli.

W przypadku stwierdzenia niedoborów biotyny zaleca się jej suplementowanie za pomocą tabletek lub suplementów diety.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić: