Redakcja

Nowa piramida żywienia

Zalecenia piramidy żywieniowej zostały opracowane dla osób zdrowych. Stosowanie się do jej zaleceń zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i inne choroby serca. W pierwszej fazie stosowanie się do zaleceń nowej piramidy żywieniowej może nawet zahamować rozwój tych chorób. Produkty, które znalazły się u podstawy piramidy, powinniśmy jeść jak najczęściej. Ważne jest jednak nie tylko to, co jemy, ale także to, jak często i ile.

Nowa piramida żywienia

Aktywność fizyczna

Na samym dole nowej piramidy żywienia naukowcy umieścili aktywność fizyczną. Zalecają nam przynajmniej 30 – 45 minut ruchu dziennie. Uważają, że nawet najbardziej zdrowa dieta nie przyniesie rezultatów, gdy nie będziemy się ruszać.

Warzywa i owoce

Są umieszczone u podstawy piramidy, gdyż uznano je za najważniejsze dla naszego zdrowia. Należy jeść je codziennie w jak największej ilości. Pamiętajmy, aby jeść je w proporcji 3/4 warzyw i 1/4 owoców.

Produkty zbożowe

Powinny wchodzić w skład większości posiłków. Nie powinny to był jednak produkty z białej mąki. Wybierajmy te z mąki z pełnego przemiału oraz kasze.

Nabiał

Naukowcy, lekarze i dietetycy zalecają, aby osoba dorosła wypijała dziennie dwie szklanki mleka. Jedną z nich możemy zastąpić innym nabiałem.

Mięso i jego zamienniki

W ciągu tygodnia zjadamy tylko 0,5 kg czerwonego mięsa. Zastępujemy je drobiem, rybami, jajkami i roślinami strączkowymi.

Tłuszcze roślinne, orzechy

Po tłuszcze roślinne sięgamy każdego dnia. Zaleca ilość na przykład oleju rzepakowego to dwie łyżki. Możemy chrupać także orzechy, pestki dyni i słonecznika.

Jak często jeść?

Codziennie powinniśmy zjeść 4 -5 niewielkich posiłków. Powinniśmy jeść też regularnie co 3 – 4 godziny. Najkrótsza droga do otyłości to zjadanie dwóch dużych posiłków w ciągu dnia lub jadanie tak zwanej obiado-kolacji. W ślad za otyłością pojawia się cukrzyca typu II lub kamica pęcherzyka żółciowego. Codziennie pijemy też wodę, przynajmniej 1,5 litra. Pijemy ją małymi łykami, bo wtedy organizm lepiej ją przyswoi.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz