Tłuszcze dobre dla zdrowia

Tłuszcze dobre dla zdrowia

Dieta

Tłuszcze są bardzo ważne dla naszego zdrowia. Nie każde są jednak równie zdrowe. Dietetycy radzą nam, abyśmy jedli więcej tłuszczów roślinnych, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, tak zwane omega. Nie wszystkie z nich wpływają jednak na nasze zdrowie równie korzystnie.

Tłuszcze dobre dla zdrowia

Czym są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) nazywane są krynicą zdrowia. W istotny bowiem sposób obniżają poziom szkodliwych trójglicerydów, a podnoszą stężenie cholesterolu HDL. W rezultacie zmniejszają ryzyko wystąpienia arytmii, udaru mózgu czy zawału serca. NNKT obniżają także ciśnienie krwi u osób, które cierpią na nadciśnienie. Jednym problemem jest to, że organizm nie potrafi sam wytwarzać niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Możemy ich dostarczać tylko z pożywieniem. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie kwasy mają takie samo działanie.

Kwasy omega-3 i ich źródła

Dla naszego zdrowia najkorzystniejsze są kwasy omega-3. Dzienne zapotrzebowanie na nie wynosi mniej więcej 500 mg. Dobrym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby, oleje roślinne i niektóre skorupiaki. Nie wszystkie oleje roślinne są zdrowe, większość z nich zawiera bowiem zbyt dużą dawkę kwasów omega-6. Hamują one prozdrowotne działanie kwasów omega-3.

Dodatkowe wskazówki dietetyczne

Jeżeli chcemy jadać zdrowo, to powinniśmy dokonać kilku ważnych zmian w swoim jadłospisie. Przede wszystkim do minimum musimy ograniczyć podnoszące poziom „złego” cholesterolu tłuszcze zwierzęce. Zamiast nich powinniśmy wybierać ryby, które obfitują w kwasy omega-3 (w tygodniu zjadamy do pół kilograma) oraz tłuszcze roślinne. Spośród nich najlepsze dla nas proporcje kwasów omega-6 do omega-3 ma olej rzepakowy. Zawiera on 10 razy więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek! Dzienna porcja to w sumie dwie łyżki stołowe. Możemy olejem czy oliwą skrapiać surówki, a do smarowania chleba używać dobrej jakości miękkiej margaryny.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wspomagają pracę układu krążenia i serca, zwiększają odporność organizmu, zapobiegają wielu chorobom cywilizacyjnym.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz