Redakcja

Tłuszcze dobre dla zdrowia

Tłuszcze są bardzo ważne dla naszego zdrowia. Nie każde są jednak równie zdrowe. Dietetycy radzą nam, abyśmy jedli więcej tłuszczów roślinnych, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, tak zwane omega. Nie wszystkie z nich wpływają jednak na nasze zdrowie równie korzystnie.

Tłuszcze dobre dla zdrowia

Czym są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) nazywane są krynicą zdrowia. W istotny bowiem sposób obniżają poziom szkodliwych trójglicerydów, a podnoszą stężenie cholesterolu HDL. W rezultacie zmniejszają ryzyko wystąpienia arytmii, udaru mózgu czy zawału serca. NNKT obniżają także ciśnienie krwi u osób, które cierpią na nadciśnienie. Jednym problemem jest to, że organizm nie potrafi sam wytwarzać niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Możemy ich dostarczać tylko z pożywieniem. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie kwasy mają takie samo działanie.

Kwasy omega-3 i ich źródła

Dla naszego zdrowia najkorzystniejsze są kwasy omega-3. Dzienne zapotrzebowanie na nie wynosi mniej więcej 500 mg. Dobrym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby, oleje roślinne i niektóre skorupiaki. Nie wszystkie oleje roślinne są zdrowe, większość z nich zawiera bowiem zbyt dużą dawkę kwasów omega-6. Hamują one prozdrowotne działanie kwasów omega-3.

Dodatkowe wskazówki dietetyczne

Jeżeli chcemy jadać zdrowo, to powinniśmy dokonać kilku ważnych zmian w swoim jadłospisie. Przede wszystkim do minimum musimy ograniczyć podnoszące poziom „złego” cholesterolu tłuszcze zwierzęce. Zamiast nich powinniśmy wybierać ryby, które obfitują w kwasy omega-3 (w tygodniu zjadamy do pół kilograma) oraz tłuszcze roślinne. Spośród nich najlepsze dla nas proporcje kwasów omega-6 do omega-3 ma olej rzepakowy. Zawiera on 10 razy więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek! Dzienna porcja to w sumie dwie łyżki stołowe. Możemy olejem czy oliwą skrapiać surówki, a do smarowania chleba używać dobrej jakości miękkiej margaryny.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wspomagają pracę układu krążenia i serca, zwiększają odporność organizmu, zapobiegają wielu chorobom cywilizacyjnym.

Artykuły, które mogą Cię zaciekawić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *